Bedrijf in de kijker: Mainfreight Forwarding Belgium

Het begon met één vrachtwagen in Nieuw-Zeeland

“Onze naambekendheid heeft een enorme boost gekregen door de ligging hier vlak naast de E40”, vertelt Frederik Gielis, terwijl hij vanuit de vergaderzaal van Mainfreight uitkijkt over de autosnelweg. Hij is er, sinds de opening van de site op Eiland Zwijnaarde, branch manager en heeft dus kunnen ervaren welke impact de locatie gehad heeft voor het bedrijf. Het wordt een boeiend gesprek, dat begint in Nieuw-Zeeland en via vrachtwagens, voorzien van unieke slagzinnen, over heel de wereld voort dendert.

Een groeiverhaal dat op wieltjes loopt

“Het verhaal begint dus in Nieuw-Zeeland, waar Bruce Plested in 1978 startte met één vrachtwagen. Door organische groei en overnames bouwde hij Mainfreight uit tot een globale logistieke dienstverlener. In 2011 werd er ook voet aan grond gezet in Europa en vandaag is Mainfreight in elk continent aanwezig, behalve in Afrika. Het bedrijf biedt het ganse gamma van logistieke diensten aan, verdeeld over drie divisies: ‘warehousing’, ‘air and ocean’ en ‘wegtransport’. Warehousing en wegtransport waren al aanwezig in Oostende, maar die laatste verhuisde naar Zwijnaarde om dichter bij de klanten en de leveradressen te komen zodat het gemiddeld aantal kilometer ook flink daalde. Tel daar nog eens de boost qua naambekendheid bij, en Eiland Zwijnaarde is echt wel een toplocatie voor Mainfreight gebleken!”

Want in 2018 vestigde Mainfreight zich dus als allereerste bedrijf op Eiland Zwijnaarde. Volgens Frederik was het best wel makkelijk om er een tijdje als enige aanwezig te zijn, maar is het veel leuker nu er steeds meer bedrijven bijkomen. Zo kan er meer geconnecteerd worden en is het handiger om samen te zorgen voor de duurzame uitstraling van het bedrijventerrein.

Lucht vermijden door ladingen te groeperen

‘Duurzaamheid’ is ook het codewoord bij het vullen van de vrachtwagens. “Want het is altijd de bedoeling om zo weinig mogelijk lucht te vervoeren, en dat gebeurt door vrachten te gaan groeperen”, zegt Frederik. “De planners van ons bedrijf zijn dan ook meesterpuzzelaars in het functioneel en wettelijk toegelaten combineren van ladingen. De inhoud kan trouwens heel verschillend zijn: van droge voeding en drank, zoals champagnes en wijnen, over consumentengoederen en allerhande industriële producten of machines, zoals dampkappen en aircotoestellen, tot zelfs smeeroliën.”

Een heel aanwezige bedrijfscultuur

Als je hem vraagt naar de bedrijfscultuur, hoeft Frederik helemaal niet lang na te denken: “Deze affiche met de drie pilaren vind je in elke Mainfreightvestiging, waar ook ter wereld, terug”, en hij wijst naar de muur. “Culture, family en philosophy vormen onze drie pijlers. En daaronder lees je bijvoorbeeld dat we trachten om op alle vlakken uitzonderlijke kwaliteit te leveren. Het zijn waarden die wereldwijd op dezelfde manier worden nagestreefd, waardoor je in elke vestiging ook meteen dezelfde zaken herkent: zoals hoe je er begroet en geholpen wordt aan de telefoon of hoe er binnen en tussen de teams samen gegeten wordt. Er wordt ook flink in geïnvesteerd om alle team members in dat verhaal mee te krijgen, zodat de slagzin ‘Special people, special company’ écht tot leven komt. Wist je trouwens dat er op elke vrachtwagen, naast deze slagzin, ook nog een unieke leuze, quote of wijsheid vermeld staat?” Vanaf nu is het dus alert uitkijken als je voorbij een vrachtwagen van Mainfreight rijdt!

“We merken ook dat onze positieve bedrijfscultuur een belangrijke rol speelt op het vlak van personeelsverloop en invulling van vacatures: doordat Mainfreight een pak interessante faciliteiten aanbiedt, is er echt weinig uitstroom. En als het dan toch moeilijk is om bijvoorbeeld chauffeurs te vinden, dan zorgen wij er zelf voor dat zo’n 80% van de instroom opgeleid wordt van B- tot C-chauffeur. Ook de ‘promote from within’-cultuur is heel belangrijk. Dat betekent dat wij niet alleen een job of taak maar een ganse loopbaan kunnen aanbieden aan onze mensen. Zo kunnen team members, en dat zijn er ondertussen zo’n 170 in Gent, perfect doorgroeien binnen het bedrijf.”

Ook op vlak van mobiliteit worden er acties ondernomen die een positieve, duurzame impact kunnen hebben. “Zo bieden we een fietslease aan en promoten we het carpoolen om ook het mobiliteitsaspect voor de medewerkers zo interessant en aangenaam mogelijk te maken.”

Innovatie als drijfkracht voor de motor

‘Continuous improvement’ noemt Frederik het, de manier waarop bottom up gezocht wordt om stromen en processen steeds efficiënter te maken. En dat leidt tot verschillende kleine verbeteringen en innovaties. Daarnaast wordt er uiteraard ook gekeken naar wat er op de markt beweegt. “En dan gaat het vooral over duurzaamheid en emissie”, zegt Frederik, “Transport is van nature een vervuilende sector, dus test Mainfreight in Nederland bijvoorbeeld al volop met elektrische trucks. Waar Gent zeker prat op kan gaan, is dat dit de eerste plant is die volledig gebouwd is volgens Mainfreightstandaarden. Zo kijk je vanuit de kantoren rechtstreeks binnen in het crossdock, want de bedrijfscultuur staat voor ‘no job descriptions’: er is geen onderscheid tussen arbeiders en bedienden. Zo kan een team member op een dag vier uur op het crossdock en vier uur op een bureau werken.”

Niet alleen mooi maar ook functioneel dus, de architectuur van het gebouw! En volledig in lijn met de bedrijfsfilosofie. ‘Special people, special company’ in een uniek gebouw op een toplocatie in Oost-Vlaanderen. Of hoe het plaatje bij Mainfreight helemaal klopt.

Auteur: Piet Baeke

Website